Çocuk Diş Hekimliği

En başta unutmamamız gereken faktör süt dişleri ne kadar sağlıklı olursa onun yerine gelecek olan diş de o kadar sağlıklı olmaktadır. Süt dişlerini erken kaybeden çocuklarda genellikle daimi dişteki sorunlar çok daha fazla olmaktadır. Bazen daimi dişler gömük kalabilmekte veya çapraşık çıkabilmektedir.

Çocuklarda beslenme veya diş fırçalama alışkanlıklarına bağlı olarak görülen kötü ağız hijyeni; büyüme ve gelişmenin yavaşlamasına sebep olabilir.

Erken teşhis ve koruyucu tedavi yöntemleri, çocukların sağlıklı büyümeleri için en etkili çözüm olarak gözükmektedir.

Diş çürüklerine bağlı olarak ağrı çeken çocuklar, soğuk/sıcak veya sert gıdaları çiğneyemez veya yutamazlar. Bu yetersiz beslenmeye bağlı olarak çocuklarda kilo kaybı ile diş çürüklerinin ilerlemesine bağlı olarak, baş/boyun ve çene bölgesinde ciddi enfeksiyonlar görülebilmektedir.

Genellikle ülkemizde ailelerin yaklaşımı, özellikle okul çağındaki çocukların ağızlarında hem süt hem de daimi dişler bulunduğu için “nasıl olsa süt dişi düşecek” tarzında olmaktadır. Halbuki süt azı dişleri genellikle 11-12 yaşına kadar ağızda kalmakta ve beslenmede çok önemli rol oynamaktadır.

Pedodontistler çocukların ihtiyacı olan dolgu, kanal tedavisi, periodontal tedavisi ve diş çekimi gibi işlemlerin hepsini yapabilmektedirler. Pedodontistler çocukların ilk karşılaştıkları diş hekimleridir ve ilk tedavilerdeki uyum ve güzel bir intiba, bireyin hayat boyunca karşısına çıkacaktır.

Tüm ana bilim dalları tedaviler ile ilgilenirken bir pedodontist için asıl önemli olan çocuğun kendisi ve uyumudur. Öncelikle ilk seanslar tanışma ve uyumu sağlama aşamalarıdır. Uyum sağlandıktan sonra muayeneler ve tedaviler aşama aşama gerçekleştirilir.

Uyumu bozuk veya öncesinde kötü bir tecrübesi olan bireyler için de genel anestezi seçeneği üzerinde durulur. Ağzında çok fazla işlemi bulunan ve yaşı çok küçük çocuklarımızda da genel anestezi seçeneği düşünülmelidir.