Endodontik Tedaviler

Endodontik Tedavi Nedir?

İnsan dişleri anatomik olarak üç adet tabakadan oluşmaktadır. Dişe görüntüsünü sağlayan ve cama benzeyen mine tabakası, dişe sağlamlığını ve esnekliğini veren dentin tabakası ve dişin canlılığını sağlayan, damarlardan ve sinirlerden oluşan pulpa dişin bu 3 tabakasıdır.

Endodontik tedavi (halk arasında bilinen adıyla kanal tedavisi) enfekte olmuş, canlılığını yitirmiş veya protetik sebeplerden dolayı canlı dokuları ağız ortamına açılmış veya açılacak olan dişlerin pulpalarının çıkartılarak oluşan boşluğun dezenfekte edilmesi ve bakteri üremesine izin vermeyecek hava geçirmez bir dolgu malzemesiyle doldurulması olarak özetlenebilir.

Endodontik Tedavi Ne İşe Yarar?

Endodontik tedavi, kök ucunda veya içerisinde oluşan enfeksiyondan kaynaklı ağrı, apse veya sızlama gibi şikayetlerinizi geçirmek için yapılır.

Şekli ve boyu uygun olmayan dişlerin şeklinin değiştirilmesi ve boyunun ayarlanması için de kanal tedavisi yapılır. Aynı zamanda dişlerle ilişkili olan çene içerisindeki bazı kistlerin, lezyonların ve enfeksiyon odaklarının da iyileştirilmesi için kanal tedavisi yapılması gerekir.

Kanal Tedavisi mi Dolgu mu?

Her dişin durumuna göre farklı bir tedaviye ihtiyacı vardır. Her büyük çürüklü diş, kanal tedavisi ihtiyacı duymaz iken hiçbir çürüğü olmayan dişe dahi kanal tedavisi yapılması ihtiyacı gerekebilir.
Eğer,

• Geceleri sizi uykunuzdan uyandıran şiddetli ağrı,
  • Durduk yere başlayan ve kısa sürede geçmeyen diş hassasiyeti ya da ağrısı,
  • Travma sonucunda kırılmış, hasar görmüş bir diş,
  • Çene içerisinde dişinizle ilişkili olan bir lezyon, kist,
  • Protetik sebeplerle boyutunda değişiklik yapılması gereken bir diş,
  • Yüzünüzde dişinizden kaynaklanan bir şişlik,
  • Canlılığını yitirmiş, rengi solmuş, grileşmiş bir diş,
  • Üzerine bastığınızda ağrı kesiciye rağmen ağrı yapan bir diş,

gibi durumlarınız varsa kanal tedavi ihtiyacınız olabilir, en doğru bilgi ise muayene sonucu verilir.

Endodontik Tedavi Nasıl Yapılır?

İlgili diş lokal olarak yapılan bir anestezi sayesinde uyuşturulur. Kanal tedavisinin başarısını belirleyen en önemli faktörlerden birisi, dişin kanallarının içerisine kan, tükürük vs. gibi enfeksiyona sebebiyet verebilecek maddelerin girmemesidir.
Bunu sağlamak için kliniğimizde dişi izole etmek adına bir lastik örtü uygulaması yapılır. Lastik örtü uygulaması hem hekim hem hasta açısından tedavi konforunu ve başarısını önemli ölçüde artıran bir uygulamadır. Gerekli izolasyon yapıldıktan sonra dişlerin pulpa odasına ve kanallarına doğrudan ulaşım sağlanır.
Bu aşamada mutlaka ve mutlaka dişin içerisinde enfekte doku (çürük doku) kalmamalıdır. Ulaşım sağlandıktan sonra diş kanalları kullandığımız son teknoloji döner aletlerle şekillendirilir. Ultrasonik cihazlarla etkili bir dezenfeksiyon sağlanır ve kanalların içerisi bakterilerden arındırılır. Eğer ki kanalların içerisi temiz ve kuru ise kanalların içerisi uygun dolgu materyalleriyle doldurulur ve sonrasında uygun olan restorasyonla (dolgu, kaplama, porselen dolgu vs.) diş tekrardan sağlığa ve fonksiyona kavuşturulur.